La
fabricació additiva o impressió 3D és una nova tecnologia que està transformant
els mètodes de fabricació tradicional. Els seus principals beneficis se centren
en la reducció de costos i la fabricació personalitzada de productes en
nombrosos àmbits professionals.
Amb
l’objectiu de difondre els avantatges i les oportunitats de negoci de la
tecnologia 3D en l’entorn industrial, l’Ajuntament de Molins de Rei va organitzar
una jornada durant la qual es va abordar la fabricació de prototips, sèries
curtes i peces finals a la indústria i l’ús de nous materials d’impressió. Bona
part del protagonisme el van tenir proveïdors de les tecnologies d’impressió
3D, consultors i empreses que ja han incorporat la fabricació additiva a les
seves plantes.
Després
de la benvinguda a càrrec de l’alcalde Joan Ramon Casals, Tomàs Megía va desglossar les oportunitat de
la fabricació additiva al nostre país. Megía és representant de l’agència de la
Generalitat ACCIÓ i coordina el hub
de la indústria que ja utilitza la impressió en 3D al nostre país.
A
continuació va ser el torn de Felip
Fenollosa, director general del CIM UPC, qui va resumir els enormes
beneficis que la impressió 3D aporta al disseny de prototips i a la fabricació
de peces. I finalment van intervenir els representants de tres empreses
vinculades al sector per detallar la seva experiència. Van ser Israel Arias, director tècnic i
comercial de Drukatt; Jaume Homs,
Sales Manager HP 3D Printing Iberia; i Francisco
Parejo, Area Sales Manager de Renishaw.
Aquest
acte s’emmarca en les actuacions previstes en el que s’ha anomenat Any de la
Indústria 4.0: el repte de la transformació digital, que té com a finalitat
conscienciar de la importància d’adoptar les noves tecnologies a la
indústria, però també a la ciutadania, als emprenedors, els comerços i els
centres docents. El passat 30 de juny va tenir lloc una jornada genèrica
on es fa ver una pinzellada de les principals tecnologies de la Indústria 4.0
de la ma dels principals actors en la matèria (ACCIÓ, Eurecat, UPC i Col·legi
d’Enginyers de Catalunya). També es van presentar tres casos d’èxit d’empreses
del territori (Schneider, FAE i Pepe Jeans). L’objectiu d’aquella jornada va
ser l’anàlisi de la transformació digital des del punt de vista de la petita i
mitjana empresa a partir de l’experiència de fabricants, consultors i empreses
que ja han incorporat les tecnologies de la indústria 4.0 a les seves
organitzacions.