Hola famílies!, recordeu el conte de ‘La Granota Baldufa’ ? Doncs aquesta setmana us fem una proposta d’activitat de pintura on treballarem els mateixos moviments que realitzàvem al conte de la granota. En aquest cas farem servir una tècnica divertida i directament relacionada amb el control i la consciència corporal. Però primer farem un parell de pinzellades sobre l’expressió plàstica en els infants.
L’art és i ha estat una forma d’expressió des que els humans van començar a representar figures en les pintures rupestres. Des d’aleshores l’utilitzem per representar el nostre món interior i pel simple plaer estètic. L’infant pot expressar a través de l’art una realitat externa que l’envolta (l’entorn, els objectes…) i una realitat interna (pensaments, emocions, fantasia, vivències…) un cop ha desenvolupat aquesta forma d’expressió: l’expressió plàstica.
Fins i tot abans de poder comunicar verbalment el que volen expressar, els infants ja són capaços de fer-ho mitjançant les seves mans i diferents materials al seu abast. I ho fan a través del procés de creació, que en els infants és espontani.
La plàstica en els infants és una activitat lúdica on hi pot representar, igual que en el joc simbòlic, la seva percepció de la realitat i transformar-la per transmetre el seu món intern, primer de forma casual i després més intencionada.
L’art infantil és tan o més significatiu quant a l’expressió que no pas l’art produït pels adults. Els infants no es basen en estereotips estètics, no se centren en el resultat, sinó que viuen el procés de forma impulsiva, lliure i espontània. Li donen significat emocional a cada producció. El que observen i imaginen es transforma en imatges mentals que més endavant permetran elaborar grafies i també experimenten amb diferents materials amb els quals elaboraran les seves creacions.
Per tal que l’infant pugui dur a terme les seves capacitats artístiques cal un entorn afavoridor, materials adequats a cada edat i etapa evolutiva i la no interferència de l’adult.
Tal com dèiem abans, l’activitat que proposem implica control i consciència corporal i està relacionada amb el POST de psicomotricitat de ‘La Granota Baldufa’.
Els materials que necessiteu per fer aquesta activitat són:
- Dibuix d’un infant
- Pintures de colors variats
- Aigua
- Pinzell
- Palleta
La proposta que fem des del Trencaclosques és el dibuix d’un infant al qual li posem cabells bojos i amb això treballar el moviment de coll al fer si si, o al fer no no. Vosaltres podeu escollir el dibuix que més us agradi o sense dibuix, la qüestió és poder treballar els moviments de coll i també el buf.
Us animem a que agafeu una palleta i que diluïu pintura acrílica amb aigua en un recipient. Un cop fet, suquem un pinzell a la pintura i deixem unes gotes a sobre d’un full. Ara es tracta de bufar cap a la gota de pintura amb la palleta i veure com aquesta s’escampa pel full deixant formes i colors sorprenents.
Recordeu el conte “Què et fa sentir especial?” en què un nen que es deia Sergi descobria que tenia diferents habilitats? Doncs haurem d’inflar les galtes per agafar aire i bufar fort o fluix i fer força amb els llavis per bufar, com el peix del conte que fa petons a l’aire.
També us proposem fer moviments del coll a l’hora que bufem, primerament mourem el coll de dalt a baix com si diguéssim ‘si’ ‘, igual que la granota Baldufa del conte obtenint un resultat semblant al de a continuació.
Després podem moure el cap a esquerra i dreta com si diguéssim “no”, amb aquesta tècnica treballem al mateix temps que reforcem el coneixement dels segments del cos que ja hem treballat: el cap amb diferents parts de la cara, i el coll i les espatlles.
Així doncs, us animem a fer aquesta proposta i que la gaudiu de la manera que més us agradi. Aquí mateix podreu trobar el dibuix per pintar els cabells a aquest personatge, o fer-hi el que més us vingui de gust. Ens agradaria molt que compartíssiu les vostres creacions i que vingueu al Trencaclosques si la voleu fer aquí amb nosaltres.