El
Vial de Cornisa ja és, definitivament, història. Cap document vigent de
planificació recull aquesta infraestructura de 15 quilòmetres de longitud que
havia d’unir l’N-340 des de l’Ordal amb la C-17, la carretera que va de
Barcelona a Granollers. La connexió s’hauria fet travessant Collserola, des de
Molins de Rei fins a Cerdanyola del Vallès passant per Sant Cugat del Vallès.
Tot
i que ja fa unes setmanes que la Generalitat va informar d’aquesta decisió, els
alcaldes del municipis afectats han volgut repetir la imatge d’unitat que van
mostrar quan van començar les gestions i els tràmits per aconseguir la
desprogramació del vial. En una roda de premsa conjunta celebrada a
l’ajuntament de Sant Cugat, l’alcalde de Molins de Rei, Joan Ramon Casals, ha assegurat que “aquesta decisió és important pels nostres municipis però també per
tota la gent que viu a l’àrea metropolitana i que gaudeixen del Parc Natural
que ara hem aconseguit protegir i preservar”.
En
termes molt similars s’ha expressat l’alcalde de Cerdanyola, Carles Escolà, qui ha subratllat que “aquesta autovia tenia una gran afectació
ambiental i en canvi no tenia cap sentit en termes de mobilitat” i ha
afegit que “és un pas important però
caldrà encara fer-ne més de defensa del Parc Natural”. De la seva banda, l’alcaldessa
de Sant Cugat, Mercè Conesa, ha
assegurat que “si estem treballant per
reduir dràsticament les emissions de CO2 no podem crear noves vies de
comunicació que impulsen l’ús del vehicle privat i que, a més, ho fan pel mig
d’un pulmó verd com és Collserola”.
La serra de Collserola va ser declarada Parc Natural l’any 2010. Les 138
hectàrees de reserva de sòl per a construir el Vial de Cornisa ara passaran a
formar part dels espais lliures del parc.