Hola famílies! Com ja sabeu, aquestes setmanes pels volts de Nadal han estat de canvi al Trencaclosques. Ens podreu trobar a la nova ubicació, al carrer Sant Isidre 2 de Molins de Rei. Tot i que haguem deixat enrere la tardor, no ens oblidem de la música ni del cançoner. És per això que us presentem l’activitat musical que teníem prevista i així podreu afegir les cançons de tardor que estaven esperant poder ser escoltades i cantades.
Malgrat que anteriorment haguem esmentat alguns aspectes de la música, iniciarem una roda de publicacions en què parlarem dels diferents elements del llenguatge musical basats en les característiques del so: altura, intensitat, timbre i durada.
Però primerament us parlarem breument de com evoluciona l’expressió rítmico-musical en els infants.
Ja en el ventre matern, a partir de la setmana 24 de gestació, l’infant pot escoltar el que la mare sent, diu o canta a través de les vibracions que s’estenen per la columna vertebral fins al líquid amniòtic. Si us hi heu fixat, els nadons al ventre reaccionen als estímuls sonors: es belluguen més, fan cops amb els peus…
Des que neixen i fins als 3 anys exploren els sons de forma irregular i els elements musicals estan desorganitzats, no tenen una estructura. Només els exerciten, igual que quan experimenten amb instruments. En aquesta etapa més sensorial poden diferenciar l’altura i la intensitat i senten atracció pels contrastos entre les característiques dels sons. Segurament tothom ens hem fixat en com un nadó reacciona a un so o a una veu coneguda i com ho fa de diferent manera quan és desconeguda. També podem veure com, de seguida que se sostenen dempeus i inicien la marxa (al voltant dels 12 mesos o una mica més), es deixen endur pel ritme de la música i en gaudeixen tot movent el cos.
Més endavant, amb 4 o 5 anys, ja s’interessen per les tècniques de manipulació dels instruments i la incipient noció del temps els permetrà començar a fer un compàs regular.
Tot i que l’audició de música variada és del tot aconsellable a qualsevol edat, així com també la lliure expressió a través del ball espontani; els infants iniciaran la producció musical amb la percussió que més endavant marcarà el ritme, primer amb el propi cos i després amb tot el que tinguin a l’abast. I aquest afavorirà més endavant el desenvolupament de la noció del temps i la lectoescriptura.
A continuació us adjuntem les dues cançons del cançoner que corresponen encara a l’estació de la tardor.
D’una banda tenim la cançó del bolet. Com tots i totes sabeu, l’estació en què surten aquests fongs tan bons per acompanyar molts plats calents (bé, no tots, què us hem de dir!) és la tardor, amb la seva pluja i humitat. Tot i que enguany ha estat força seca. La cançó és senzilla i encanta als més menuts!
D’altra banda afegirem la cançó de l’esquirol, aquest petit animaló que ens ha acompanyat en diversos moments al bloc i que és tan característic perquè acumula tots els fruits que pot durant aquesta estació per fer front a l’hivern. És una cançó senzilla i atractiva que els infants podran gesticular fàcilment tot imitant els adults mentre l’escolten.
Doncs bé, famílies! Us animem a omplir casa vostra de música i a anar guardant les cançons per completar el cançoner quan arribi l’estiu. Podeu imprimir-les o guardar-les a l’ordinador. I recordeu que si no disposeu d’impressora podeu passar pel Trencaclosques per conèixer-nos i cantar amb nosaltres!