Dels alertadors
Les persones que alerten tenen els drets i deures següents:
- Rebre una protecció eficaç de la intimitat, la privacitat i l’anonimat.
- Que no es revelin dades d’identificació i de contacte.
- Si les persones s’identifiquen, tenir reserva d’identitat i el compromís escrit de l’Administració de no revelar-la.
- Rebre una protecció eficaç de la seva integritat professional o laboral per evitar represàlies, discriminació, assetjament o qualsevol efecte negatiu.
- Rebre assistència i assessorament quan es compleixin els requisits d’admissió i versemblança de l’alerta.
- Obtenir informació sobre els canals d’alerta.
- Que es dugui a terme una investigació exhaustiva, rigorosa i independent.
- Obtenir informació de l’estat de l’alerta (arxivament, derivació, elevació a òrgans superiors, etc.).
- Rebre resposta en el termini de tres mesos (o de sis, si es justifica).
- Obtenir suport i protecció davant de possibles represàlies.
- No renunciar, ni fer pactes de renúncia, als seus drets.
- Col·laborar amb l’òrgan gestor, si els ho requereix.
- Fer les comunicacions de bona fe.
De les persones presumptament responsables
Les persones presumptament responsables de la conducta objecte de l’alerta i terceres persones amb informació clau tenen els següents drets al llarg de tot el procés de tramitació de l’alerta:
- Garantia de la reserva d’identitat, de la protecció de la privacitat i de la integritat laboral o professional.
- Ser informades de l’alerta al més aviat possible, llevat que calgui mantenir el secret de les actuacions en benefici de la comprovació dels fets.
- Formular al·legacions i aportar informació o documents en relació amb els fets comunicats.
En el cas que la persona presumptament responsable formi part del SIA, s’apartarà de la tramitació de l’alerta.