El tapís ‘Triomf del Temps sobre la Fama’, cedit pel Museu Nacional d’Art de Catalunya a l’Ajuntament de Molins de Rei, s’ha traslladat al Palau de Requesens per exposar-lo al futur Museu del Renaixement
El Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), en el marc del conveni de col·laboració signat el 2021, ha cedit a l’Ajuntament de Molins de Rei una quarantena d’obres majoritàriament del segle XVI per ser exposades al futur Museu del Renaixement, ubicat al Palau de Requesens. Una de les obres més espectaculars, el tapís ‘Triomf del Temps sobre la Fama’, propietat de la Generalitat de Catalunya i en dipòsit al MNAC, ha arribat avui en una operació de transport complexa.
‘Triomf del Temps sobre la Fama’ és un tapís datat entre els anys 1540 i 1550 del taller de Willem Dermoyen a Brussel·les. L’any 1557, la Generalitat de Catalunya va adquirir quatre tapissos flamencs que formaven part d’una sèrie que il·lustra sis episodis dels “Triomfs”, poema al·legòric del gran poeta italià Francesco Petrarca, un d’ells, aquest ‘Triomf del Temps sobre la Fama’ que avui ha arribat a Molins de Rei. El tapís forma part de la col·lecció Nacional d’Art des de l’any 2006.
El tapís representa les figures al·legòriques de la Fama i el Temps: a l’esquerra s’aprecia el carro de la Fama, estirat per tres elefants; la Fama alada i coronada té un posat consirós, va asseguda i té la trompeta a terra, al seu costat. El carro està rodejat de personatges a cavall que podrien representar des de monarques com Alexandre i Carlemany a filòsofs i homes de lletres com Plató, Aristòtil, Homer, Virgili i Ciceró. El Temps, situat a la dreta, s’enduu la Fama en un carro estirat per cavalls alats. Finalment, a la part alta de la composició hi apareixen representats els signes del zodíac.
Es tracta d’una obra de grans dimensions -420 centímetres d’alçada x 833 centímetres d’amplada- i amb un pes de 48 quilograms, confeccionat amb llana i seda. Per aquest motiu, el seu trasllat, que s’ha dut a terme aquest dimarts 12 de desembre, ha necessitat la intervenció d’una grua per poder-lo alçar fins a la segona planta del Palau de Requesens. Un cop situat a l’interior de l’edifici, el tapís estarà uns dies en fase d’aclimatació a les condicions de temperatura i humitat de la sala, es desenrotllarà per fer la comprovació del seu estat i, posteriorment es fixarà temporalment a un nou suport que permetrà penjar-lo a la paret.
Aquest tapís serà una peça fonamental en el discurs del nou Museu del Renaixement, que explicarà no només la importància i les característiques principals de l’art d’aquesta època, sinó també la importància de la família Requesens, de la seva vinculació amb Molins de Rei, Carles V, Felip II, i també, de la vida quotidiana al segle XVI.