Hola famílies! Sembla que la primavera va traient el nas, tot i que encara refresca! Aquesta setmana reprenem el treball específic dels sentits a través de l’experimentació i ens centrarem en el que es considera el sentit predominant a l’hora de percebre el nostre entorn: la vista.
Com ja sabeu, la informació sobre el nostre voltant ens arriba a través dels sentits, que anem percebent en relació a les experiències viscudes. Tot i que el desenvolupament sensorial sigui global, avui ens fixarem en el que els nostres ulls són capaços de veure, de percebre, de diferenciar, de discriminar.
La vista, si no hi ha cap alteració significativa, ens proporciona el 80% de la informació que ens envolta. Gràcies als estudis que se n’han fet, sabem que en el cervell l’àrea dedicada als mecanismes de la visió és molt més àmplia que la dels altres sentits. Per tant, la vista domina la informació sensorial que rebem.
Pel que fa al seu desenvolupament, sabem que els nadons quan neixen tenen la capacitat de veure-hi. Com que és un sentit complex en què han de madurar tant l’ull com les estructures cerebrals encarregades de la visió i que adquireix funcionalitat en el moment de néixer, els nadons triguen un any en veure-hi com una persona adulta.
Un nadó quan neix pot diferenciar la claror i la foscor, però no té prou agudesa visual per diferenciar les formes de les coses. Tot i així, aquesta agudesa visual millora ràpidament durant les primeres setmanes de vida fora de l’úter matern. És capaç de fixar la mirada en algun objecte gran si el situem davant seu i fins i tot seguir-lo 90 graus si el movem. Quan ja té dos mesos, a part de fixar la mirada, la pot fer convergir i acomodar, i seguir un objecte una mica més: 180 graus. Al voltant dels tres mesos ja gira el cap per seguir l’objecte i desplaçar la mirada d’un objecte a un altre. Quan té 4 mesos pot percebre detalls i als 6 mesos ja adquireix la coordinació entre l’ull i la mà i percep la profunditat. És per aquest motiu que ja pot allargar la mà i agafar i manipular objectes amb facilitat. I finalment als 12 mesos els infants ja tenen la mateixa agudesa visual que una persona adulta.
A partir d’aquí es poden treballar diferents aspectes de la capacitat visual. Els infants, a mesura que es van fent grans, poden discriminar (és a dir, fixar-se en una característica concreta diferenciada de les altres), fixar-se en els canvis que ofereixen els fenòmens de la llum sobre els objectes o sobre la seva pròpia ombra… La vista és un sentit que sempre es pot anar aguditzant a través de diferents experiències i amb el qual també es pot treballar la memòria visual.
A part de la capacitat per veure-hi, els infants tenen preferències com fixar-se en les línies corbes més que en les rectes, o en objectes tridimensionals més que en els bidimensionals, així com també en llocs que per a ells siguin nous que no pas els que ja coneixen. I ja des de l’inici de la vida, prefereixen mirar cares humanes que objectes. Necessiten el nostre contacte visual, els gestos facials, les diferents expressions… Per desenvolupar la seva capacitat comunicativa en tots els aspectes del llenguatge i de les relacions socials i afectives.
Ara us proposem una activitat molt visual per tal de treballar tot el que hem parlat anteriorment. Farem una taula d’experimentació de la VISTA!
A la taula hi col·locarem una sèrie d’elements que podeu fabricar fàcilment a casa i que podeu mostrar a infants molt petits o bé fer-los amb els infants més grans i deixar que els explorin a la seva manera.
Nosaltres us fem la proposta següent, després cadascú pot agafar allò que més li agradi o tingui al seu abast.
Ampolles de colors:
I per fer-les necessiteu ampolles de 50 cl (que els infants puguin agafar bé) i omplir-les amb aigua i colorant alimentari. Reforceu el tap amb silicona o pega no tòxica perquè no el puguin obrir. També s’hi poden afegir purpurina o altres materials per veure com suren i s’enfonsen Podran observar els diferents colors i com aquests varien en funció de la llum que hi incideixi, i descobrir les ombres acolorides que projecten.
Vitralls:
Agafeu paper de cel·lofana d’algun color i el plastifiqueu, fins i tot poden ser diferents retalls de colors variats en un sol plàstic, com si es tractés d’un vitrall. O es poden fer d’un sol color i ajuntar-los i separar-los davant de la llum per observar els diferents efectes de les combinacions de colors.
Llanternes de colors:
Si agafeu un rotllo de cartró i cobriu un dels extrems amb un tros de cel·lofana, podeu col·locar-hi una llanterna a l’interior i tindreu un bonic i colorit focus de llum per il·luminar amb color allà on vulgueu.
Pasta tenyida:
Podeu agafar pasta per la sopa (lletres, estrelles…) i tenyir-la amb colorants alimentaris tot deixant-la eixugar per poder-la manipular després.
Llums i ombres:
Es tracta de triar una sèrie d’objectes, per exemple animals de joguina o objectes quotidians que tinguin alguna forma peculiar. Apagueu els llums i els il·lumineu amb una llanterna, movent-la d’un costat a un altre mentre enfoquem cap a l’objecte. Podran observar les ombres que es projecten, com varien de llargada i de forma.
Aquestes i moltes altres propostes poden generar interès en els més petits alhora que afavorim que millori la seva habilitat visual en diferents aspectes. Segurament molts de vosaltres heu jugat al “memory”. Es tracta d’un exercici de memòria visual que es pot començar a fer ben aviat de forma més senzilla i anar augmentant la dificultat a mesura que l’infant creix.
Així doncs, esperem que gaudiu veient la vida a través de colors variats i que ens feu arribar les vostres experiències i, com sempre, que ens visiteu al centre quan vulgueu!