El tall de subministrament va
afectar els carrers Rafael Casanova, plaça del Mercat, el Passeig Pi i Margall
i trams del carrer Major i Àngel Guimerà. La incidència va tenir el seu origen
en uns fusibles fosos d’un centre de transformació ubicat a la plaça de la
Creu. Aquest tipus d’averia és clarament imputable a la companyia
distribuïdora, que té l’obligació de compensar a les persones afectades.
La normativa vigent
contempla uns valors de qualitat del subministrament que fixen un màxim d’hores
anuals d’interrupció de servei per una banda, i un màxim de talls o microtalls
anuals per l’altra. Si se superen els valors de qualitat permesos, les persones
abonades han de ser indemnitzades dins del primer trimestre del següent any,
aplicant el pertinent descompte a la seva factura. En aquest cas, només amb el
tall patit el passat diumenge, ja se superen els límits permesos pel que fa la
quantitat d’hores màximes d’interrupció.
A part d’aquestes
compensacions, també es podrà reclamar la indemnització per danys i prejudicis
que aquests talls hagin provocat. Per exemple si s’ha perdut aliments del
frigorífic, o algun aparell s’ha fet malbé per culpa de l’alteració en la
tensió elèctrica.
Pel que fa la pèrdua
d’aliments, si es disposa del tiquet de compra és molt important conservar-lo.
En cas contrari pot ser aconsellable fer una fotografia de l’interior del frigorífic,
i presentar el tiquet de compra de la futura compra que substitueixi aquests
aliments.
Si algun aparell elèctric
s’ha fet malbé, caldrà aportar factura de reparació o informe tècnic que
acrediti que no és reparable i adjuntar la factura de compra de l’aparell que
el substitueixi.
En ambos casos és molt
aconsellable posar-se en contacte amb la companyia amb la que es tingui
contractada l’assegurança de la llar i revisar-ne les condicions, ja que sovint
cobreix els danys provocats per talls de subministrament elèctric.
En el cas de negocis i
comerços, disposen dels mateixos drets que les persones físiques, i per tant, a
part de les indemnitzacions automàtiques previstes, també tenen dret a reclamar
els danys i prejudicis acreditables. En aquests casos, a part dels aliments o
aparells deteriorats, també es pot reclamar en concepte de “lucre cessant”, és
a dir la pèrdua econòmica que el negoci hagi patit per no poder dur a terme la
seva activitat habitual. Per demostrar el lucre cessant caldrà acreditar la
facturació habitual generada.
Recordem que el Codi de
Consum de Catalunya considera que les microempreses tenen consideració de
persones consumidores respecte la companyia elèctrica, i per tant poden
dirigir-se als organismes de consum, com l’OMIC de Molins de Rei com qualsevol
altre persona afectada.
Com reclamar?
–
En primer lloc cal realitzar
una reclamació a la companyia elèctrica. La normativa contempla la opció de
dirigir-se a la pròpia comercialitzadora amb la que es tingui contractat el
servei per tal que vehiculi la reclamació, a través del número d’atenció al
client que aparegui a la factura. Si s’opta per contactar directament amb
l’empresa distribuïdora ho podeu fer al 800 760 706.
IMPORTANT: Cal
sol·licitar el número de reclamació o incidència per tenir constància que s’ha
realitzat el tràmit
–
La companyia disposa d’un
termini màxim de 30 dies per donar una resposta. Si transcorregut aquest
termini no teniu resposta a la reclamació, o aquesta és negativa, us podeu
dirigir a l’Oficina Municipal d’Informació al Consumidor de Molins de Rei.
Podeu sol·licitar cita prèvia al telèfon 936 800 370.
– Si la companyia asseguradora no vol cobrir els
danys, i creieu que el sinistre està inclòs en la vostra pòlissa, també us
podeu dirigir a l’OMIC.