Després de la pandèmia, la Biblioteca El Molí, recupera la seva activitat habitual i s’incrementen els serveis presencials
El març del 2019 va obrir les portes la Biblioteca Municipal El Molí. Amb la seva obertura, Molins de Rei va recuperar per ús ciutada, un edifici de gran valor, tant pel seu passat industrial, com per la recuperació d’elements patrimonials. A més, la Biblioteca va fer un salt qualitatiu al multiplicar per més de cinc l’espai disponible amb unes instal·lacions modernes i un espai on poder portar a terme una programació variada i adreçada a tots els públics.
Un any després de la seva obertura, el 2020, la biblioteca va veure’s obligada a tancar les portes, com tota la resta de serveis i equipaments municipals a causa de l’arribada de la pandèmia. Tot i que amb moltes restriccions, al juny del mateix any va poder tornar a reobrir el centre i, amb la millora i normalització de la situació, de mica en mica s’ha anat recuperant el servei habitual. En aquest context, la directora de la Biblioteca, Montse Vega, ha explicat que, “el fil conductor dels últims anys ha estat la readaptació continua del servei, per poder donar el millor servei possible, dins de les circumstàncies, als ciutadans que són realment els protagonistes d’aquest equipament”. També ha volgut agrair l’esforç a tots els treballadors/es de la biblioteca.
Encara que les xifres queden una mica lluny de les de 2019, enguany la biblioteca es troba en ple funcionament i amb una àmplia programació d’activitats. L’any passat, el 2021, va ser l’any de la recuperació de l’activitat habitual i la normalització dels serveis de la biblioteca; i aquest 2022 la ciutadania està responent amb un increment d’ús d’aquests serveis i la seva la participació en les activitats culturals. A més, s’espera que les xifres millorin amb la finalització de les obres dels diferents espais de l’edifici El Molí i la remodelació de la plaça U d’Octubre com un gran espai verd que emmarcarà tot el conjunt.
En aquest sentit, podem destacar que, si comparem el mateix període de 2021, entre l’1 de gener i el 31 d’agost amb el del 2022:
- Les visites presencials han augmentat en un 9,51%
- Els usuaris de préstec s’han incrementat en un 8,3%
- Els exemplars de llibres prestats han augmentat en un 5,88%
- Les activitats amb places limitades han augmentat en un 20% i les persones assistents en un 34,05%
- Les activitats sense places limitades han augmentat en un 32,43% i les persones assistents en un 81,89%
Per contra, han caigut xifres com ara:
- L’ús del servei de Wi-Fi: -13,59%
- El préstec de llibres electrònics: -7,43%
Com ha argumentat la regidora de Cultura, Ainoa García, “les dades parlen per si soles: un dels objectius que es volia assolir amb aquest canvi era a més de l’ampliació de l’espai, volíem més visites i més recursos i així ha estat. A més, també s’han augmentat notablement les activitats adreçades a totes les edats, des de contes per als més menuts, fins als tallers de memòria per a la gent gran, passant per activitats en anglès”.
En els últims anys ha quedat constància del rol de la Biblioteca El Molí com a centre cultural de proximitat i al servei de les persones. Ara, el context ha permès continuar aprofundint en la seva funció social, tot potenciant-se com a espai de convivència ciutadana, integrador, d’accés democràtic a la informació, d’intercanvi de coneixement i d’aprenentatge a través de l’experimentació.
Finalment, cal assenyalar que segons el cercle de comparació intermunicipal de la Diputació de Barcelona, la Biblioteca El Molí destaca, en comparació amb altres centres del seu mateix nivell, en diversos aspectes com: en facilitar l’accés a la ciutadania, en la valoració del servei, en l’oferiment d’un servei de qualitat, i en la disposició dels recursos adequats, amb dades per sobre de la mitjana. Un balanç positiu que de segur millorarà per oferir un servei òptim als molinencs i molinenques. En aquest sentit, l’alcalde, Xavi Paz, ha remarcat que ‘aquesta biblioteca té un valor incalculable pel conjunt de la ciutadania molinenca amb una àmplia oferta d’activitats i serveis, que fan que la cultura estigui a l’abast de totes les persones”.