La despesa municipal de l’any 2022 adreçada a cobrir les necessitats bàsiques dels molinencs i molinenques que més ho necessiten s’ha situat en 394.300,01 €
L’Ajuntament de Molins de Rei, a través del departament de serveis socials, garanteix la cobertura de les necessitats bàsiques dels molinencs que més ho necessiten i alhora, compta amb programes i serveis dirigits als col·lectius més vulnerables de la vila, especialment, les persones grans, els infants i les persones amb discapacitat.
En aquest sentit, l’alcalde, Xavi Paz, ha volgut destacar que “en aquest mandat s’han realitzat tota una sèrie de programes i serveis nous adreçades als col·lectius més vulnerables – com l’ampliació de les línies de teleassistència a les persones majors de 80 anys, la creació del servei psico-emocional dirigit a adolescents o el transport adaptat a demanda-, i s’han reforçat els que ja existien, com ara les beques per a la pràctica d’esport o el programa de beques menjador.
Pel que fa a la cobertura de necessitats bàsiques, tals com alimentació, habitatge, salut i subministraments, en total, s’hi ha destinat la quantia de 394.300,01 €. En el cas de l’alimentació, s’ha atès a 646 d’usuaris amb un total de 243.027 €. També s’ha atès l’emergència habitacional de 50 persones amb una despesa de més de 40.000 €, en àmbit,també cal destacar l’ampliació dels habitatges temporals d’urgència social, fins a arribar a oferir un total de 44 places en 8 pisos. A més, des de l’Ajuntament s’han atorgat un numero d’ajuts similars d’ajuts per a fer front a les despeses de subministrament de la llar que al 2021, i pel que fa a la despesa, aquesta ha augmentat en quasi 5.000 € respecte el 2021, degut a l’increment dels preus de subministraments, en especial de la llum i del gas.
A més, dins l’àmbit de necessitats bàsiques, també s’han atorgat altres ajudes d’emergència social relacionades amb l’escolarització, higiene infantil i de la llar, transport per accedir a centres de formació de grau mig, o a la recerca de feina.
Pel que fa a programes i serveis i ajuts adreçats als col·lectius més vulnerables: gent gran, infància, persones amb discapacitat, i famílies, destacar del col·lectiu de gent gran l’augment del Servei d’atenció domiciliària (SAD) dependència – que ha augmentat un 20% respecte l’any 2021, passant de 188 usuaris el 2021, a 225 el 2022; així com de les hores de servei prestades (11% més d’hores que al darrer any)-. El total de la despesa del SAD dependència ha estat de 702.520,49 €, un 20,71% més en relació al 2021. Pel que al SAD social respecta, s’ha passat de 149 usuaris el 2021 a 171, el que suposa un increment del 15% del nombre de persones usuàries ateses al 2022 respecte al 2021 i de necessitats. En conclusió, l’increment d’usuaris d’ambdós serveis es tradueix en una major cobertura de la població, prioritàriament de les persones grans, tot i que el servei de SAD s’adreça a tota la població que ho necessita.
Per altra banda, cal remarcar també l’augment d’usuaris i del pressupost destinat al servei de teleassitència (TLA), que ha passat de 492 usuaris el 2021 a 587 el 2022, i ha augmentat la despesa un 20,16% (38.664,52 €). Cal recordar que el servei de TLA és un serveix que garanteix la seguretat i aporta acompanyament 24 hores i els 365 dies de l’any a les persones que poden patir algun risc, ja sigui per l’edat, per viure sola, per dependència, etc. i des de l’Ajuntament de Molins de Rei s’ha universalitzat el servei per a les persones majors de 80 anys que ho sol·licitin sense cap requisit previ.
Tal ha com ha explicat la regidora de Serveis Socials, Ainoa García, “el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD) es consolida com un servei bàsic i necessari de la cartera de Serveis Socials, junt amb el servei de Teleassistència (TLA), serveis que en conjunt han sumat l’any 2022 més de 961.000€ de despesa.”
Un dels altres col·lectius vulnerables son els infants; en aquest àmbit s’han destinat 162.780,93 € a ajuts escolars (llibres, material, colònies, etc.), ajuts complementaris de menjador, ajuts al lleure i a la pràctica esportiva, el Centre Obert, el SAD social i a la campanya, en col·laboració amb la Creu Roja del Baix Llobregat Centre, de joguines per tal que tots els infants en poguessin rebre. En aquesta línia, cal posar de relleu un programa nou: el servei de suport psicoemocional adreçat a infants i joves que ha atès l’any 2022 un total de 26 infants i joves, ha realitzat 101 sessions familiars, 390 d’individuals i 29 de grupals.
En tercer lloc, pel que fa referència a les persones amb discapacitat, destacar els serveis de targeta d’aparcament, el transport adaptat fix – amb conveni amb el Consell Comarcal del Baix Llobregat- i activitats d’àmbit comunitari. Cal fer menció especial dels nous serveis creats durant el 2022: el transport adaptat a demanda i els grups d’ajuda mútua. El transport adaptat a la demanda permet per a realitzar desplaçaments unipersonals flexibles, un màxim de tres dies per setmana, per a persones amb discapacitat que no disposen d’un altre tipus de transport, per tal que puguin dur a terme la seva vida quotidiana de la manera més normalitzada possible. Aquest serveix, des que es va posar en marxa, al febrer del 2022, fins al desembre del mateix any, ha donat servei a 22 persones. Per altra banda, també es van iniciar els Grups de suport i Ajuda Mútua (GSAM), adreçats a persones cuidadores no professionals de persones amb discapacitat.
I, per últim, cal remarcar els ajuts que s’han destinat a famílies vulnerables, per fer front als pagaments de l’IBI i les escombraries, del tribut metropolità, amb un total de 72 ajudes i una despesa de 14.059,27 €.
En aquest sentit, el primer tinent d’alcalde, Ramon Sánchez, ha volgut remarcar el compromís ferm d’aquest Ajuntament per cobrir totes les necessitats i millorar l’atenció a les persones més vulnerables per a que ningú es quedi enrere”.
Cal destacar que tot això també ha estat possible gràcies al grup de professionals que conformen l’àrea bàsica de serveis socials i la resta de professionals de l’àrea de serveis a les persones que treballen pels col·lectius més vulnerables de la nostra vila de forma transversal pel bon desenvolupament i la total garantia del servei.