El temps mitjà de resposta per part de l’Ajuntament de Molins de Rei a les queixes que la ciutadania formula a través del Síndic de Greuges va ser de 27,8 dies hàbils el 2022, una xifra inferior als 30 dies hàbils de l’any 2021.
Avui, 27 de setembre, abans del Ple ordinari de setembre, ha tingut lloc el Ple extraordinari del Síndic de Greuges de Catalunya, on s’ha donat compte de l’informe anual de la síndica de greuges amb relació a les actuacions que ha dut a terme a Molins de Rei l’any 2022 i també de la Memòria del Projecte de Queixes, Suggeriments, Peticions i Agraïments de l’any anterior.
Informe de la síndica de greuges
La principal dada a destacar de l’informe és que l’Ajuntament de Molins de Rei ha reduït el temps mitjà de resposta a les reclamacions del Síndic de Greuges, aconseguint la xifra més baixa d’ençà de la signatura del conveni amb el Síndic l’any 2012. La xifra del 2022 va ser de 27,8 dies hàbils mentre que el 2021 va ser de 30 dies hàbils.
Pel que respecta al nombre de queixes traslladades pel Síndic de Greuges a l’Ajuntament de Molins de Rei per a la seva tramitació durant el 2022 va ser de 18, igual que l’any anterior. En aquests moments, han quedat definitivament tancades 17 i la reclamació que queda per respondre, està en estudi pels serveis tècnics. Els àmbits de les queixes acostumen a ser principalment sobre polítiques socials, polítiques territorials, administració pública i tributs i consum.
En total, la institució del Síndic de Greuges va dur a terme 95 actuacions a Molins de Rei durant l’any 2022 -43 queixes i 52 consultes, provinents de 78 persones diferents-, xifra inferior a la de l’any anterior, on varen ser un total de 105 actuacions -50 queixes i 55 consultes-.
Cal recordar que, l’ajuntament només rep del Síndic aquelles reclamacions que són de competència municipal, ja que la institució pot rebre queixes pertanyents a altres administracions així com també aquelles referents a empreses privades que presten serveis d’interès públic, com ara el subministrament d’electricitat, telefonia, aigua i gas o el servei postal.
Memòria del Projecte de Queixes, Suggeriments, Peticions i Agraïments
Les xifres del 2022 de la memòria del Projecte de Queixes, Suggeriments, Peticions i Agraïments de l’Ajuntament de Molins de Rei, indiquen que el nombre total de queixes, suggeriments, peticions i agraïments han augmentat respecte a l’any anterior. En total, el 2022, van haver-hi 766 entrades, 134 més que l’any 2021. Tot i això, els resultats són molt positius, ja que s’ha millorat en el temps de resposta en gairebé 3 dies menys –s’ha passat dels 38,27 dies als 35,37- i també ha augmentat el percentatge de respostes fins a un 88,51% -un 5,6% més que el 2021-.
Respecte al canal d’entrada escollit per la ciutadania per comunicar-se amb l’Ajuntament, cal destacar que, les instàncies electròniques prenen encara més protagonisme. Aquest fou, de nou, el canal d’entrada emprat majoritàriament per la ciutadania amb un total de 484 entrades front a les 385 del 2021, seguit del correu electrònic –105 al 2022; 101 al 2021-. Més lluny, però seguint la tendència a l’alça que ja va mostrar l’any passat, hi ha l’espai “Preguntes a l’alcalde” de Ràdio Molins de Rei, que ha aglutinat 89 entrades per 74 al 2021. D’instàncies presencials hi ha hagut 86 (68 el 2021) i 2 queixes que han entrat per telèfon (3 al 2021).
Pel que respecta als àmbits, Via Pública i Manteniment són les que concentren el nombre més alt amb molta diferència, 220 (261 el 2021); seguida de Mobilitat, 90 (55 al 2021), Parcs i Jardins (que abans s’englobava a Via Pública o Sostenibilitat, segons el cas), amb 87; Governació / Guàrdia urbana, amb 65 (61 al 2021), i Instal·lacions tècniques amb 58, per les 23 del 2021.