Hola famílies! Aquesta setmana tenim una proposta musical per descobrir diferents aspectes del ritme. Els nens i les nenes podran imitar el que mostrem en el vídeo o vosaltres mateixos podeu inventar-la o modificar-la. Treballarem, tot jugant, el ritme, pols, l’accent i el compàs.
ACTIVITAT 1: El RITME
El ritme és fonamental quan parlem de música: ens ajuda a la formació i equilibri i del sistema nerviós. El ritme es percep a través dels moviments i dels sentits, dos dels aspectes principals amb què els infants d’aquestes edats aprenen i es desenvolupen. El ritme els envolta des que tenen capacitat de sentir: ja dins de la panxa de la mare sentien el batec del seu cor, i després a la vida quotidiana un munt d’elements ens marquen el ritme: el tic-tac d’un rellotge, el so de les vies del tren, tota la música que escoltem…
Així doncs, ara us proposem tres petites activitats per afavorir el desenvolupament adient del ritme, cadascuna centrada en un dels tres elements que el componen: el pols, l’accent i el compàs.
ACTIVITAT 1: EL POLS, L’ACCENT I EL COMPÀS
EL POLS
Si seguiu els moviments del tic-tac d’un rellotge tot escoltant o cantant la cançó, estareu exercitant l’element que suposa el valor d’un pols o temps (que a les partitures es representa amb la figura anomenada “negra”).
l’ACCENT
Ara que hem exercitat el pols, posarem èmfasi en la pulsació que soni més forta. Si seguiu l’exemple del vídeo podreu realitzar aquesta senzilla activitat amb els vostres nens i nenes. Poseu l’accent a les paraules que més us agradin!
EL COMPÀS
Finalment, el compàs ens marcarà cadascuna de les parts d’una cançó. És una mesura del temps que es divideix en parts iguals. Amb aquesta proposta adaptada a partir d’una conegudíssima banda de rock, podreu cantar i picar al ritme del Trencaclosques!
Esperem que les idees presentades us agradin i que us animeu a participar-hi tot omplint de ritme aquesta època tan calorosa. Fins i tot el podeu exercitar xipollejant a l’aigua al mateix temps que us refresqueu!