Molins de Rei ha estat la seu de la presentació de les maquetes de nanorobots pel projecte final de NanoInventum 2023
El Poliesportiu Municipal ha estat seu, aquest dimecres 31 de maig, de l’acte de clausura del Nanoinventum, un projecte que té per objectiu incorporar la sostenibilitat i la nanotecnologia a l’ensenyament primari i que l’alumnat es familiaritzi amb el llenguatge científic. A l’acte hi han assistit més de 700 alumnes de diferents escoles d’arreu de Catalunya.
Els alumnes de primària de 20 escoles de Catalunya han estat treballant sobre la nanotecnologia i la creativitat a les aules durant uns mesos, tot creant maquetes de nanorobots amb la finalitat de buscar solucionar per millorar alguns del 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030.
A l’acte de cloenda, s’han presentat prop de 300 propostes davant el jurat, que estava format per la delegada del Rector per a activitats de Divulgació de la Universitat de Barcelona, Gemma Marfany; el director dels Centres Científics i Tecnològics, Juan Fran Sangüesa; i la directora del CESIRE (Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i a la Recerca Educativa), Elisabet Aznar entre d’altres.
Pel que fa als premis, diverses escoles han estat reconegudes, destacant les escoles Sagrada Família i La Llacuna, totes dues de Barcelona, que han obtingut el Premi Universitat Barcelona. Respecte les dues escoles que han participat de Molins de Rei, l’escola Madorell i l’escola Estel, ambdues han estat reconegudes amb un doble accèssit en diverses categories.
L’acte ha estat dinamitzat pel divulgador Dani Jiménez i el coordinador de Nanoinventum, Jordi Diaz-Marcos. A l’inici de la jornada cada escola ha presentat el seu projecte i com a acte de cloenda s’ha recreat un cos humà gegant amb els més de 700 nens i un dron per simular com actua la nanorobòtica per combatre el càncer de bufeta.
Cal recordar que el Nanoinventum és un projecte desenvolupat des de la Universitat de Barcelona (CCiTUB) amb la col·laboració de la Fundación Española de Ciencia y Tecnología (FECYT) i el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya (CESIRE i STEAMcat) que, a partir de la formació del professorat, el treball experimental amb un maletí d’experiments (Nanoexplora) per part de l’alumnat, el mentoratge d’experts en nanotecnologia (Nanoexperta) i eines de creativitat, treballa a l’aula la nanotecnologia i els reptes de sostenibilitat de l’agenda 2030.
Enguany, el projecte ha incorporat eines innovadores de comunicació científica, com ara l’aplicació Quantumbot, per treballar els ODS, o la presentació de les propostes en format còmic.
Per a més informació sobre el projecte i veure les maquetes guanyadores, podeu visitar el web de Nanoinventum: https://ca.nanoinventum.com.