Per tal d’avançar cap a escoles per a tothom, l’Ajuntament disposa de recursos per tal que tot l’alumnat obtingui una resposta ajustada a les seves singulars necessitats educatives.
Els Programes de Diversificació Curricular són una mesura addicional dissenyada per a l’alumnat que es troba amb circumstàncies personals singulars o de vulnerabilitat o bé amb risc d’abandonament escolar prematur. Aquest alumnat, un cop aplicades les mesures universals d’atenció a la diversitat, necessiten una atenció més específica per aconseguir els objectius de l’etapa.
A continuació detallem els programes de diversificació curricular que es porten a terme a Molins de Rei:
Projecte ESO – Sefed
Aquest projecte consisteix en la col·laboració educativa que ofereix l’Ajuntament de Molins de Rei als centres de la vila, que atenen la zona escolar de Molins de Rei i el Papiol. En concret, se’ls facilita recursos de formació ocupacional municipals (SEFED – Simulació d’Empreses amb Finalitats Educatives): es posa a disposició els locals, les instal·lacions, la metodologia i el professorat especialista durant el curs escolar corresponent, per tal que l’alumnat faci crèdits variables.
Els objectius d’aquest projecte són els següents:
- La millora de l’èxit escolar a l’ESO en els centres docents de la vila.
- L’acompanyament de l’alumnat que no continuarà en el sistema educatiu en el procés de transició de l’escola al treball.
La metodologia bàsica consisteix en la rotació de l’alumnat pels diversos departaments del SEFED (personal, comptabilitat, comercial), simulant el funcionament d’una empresa, emprant tots els instruments i procediments que li són habituals.
D’aquesta manera es pretén oferir a l’alumnat una formació complementària més acord amb les seves inquietuds i necessitats a l’hora que es facilita l’obtenció del Graduat Escolar i la seva transició al món laboral.
Projecte Pont
El projecte Pont és un programa que es duu a terme a tots els centres que ofereixen ESO a la zona Molins de Rei – el Papiol i forma part, conjuntament amb el projecte ESO-Sefed, del programa de Millora de l’èxit escolar de l’Ajuntament de Molins de Rei.
Les finalitats d’aquest programa són:
- Oferir una estratègia pedagògica que afavoreixi la reducció de l’absentisme escolar.
- Afavorir que l’alumnat que ho necessiti pugui assolir els objectius i les competències bàsiques de l’etapa i obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, mitjançant una organització de continguts, matèries del currículum i criteris d’avaluació diferent a l’establerta amb caràcter general i una metodologia específica i personalitzada.
- Promoure que l’alumnat assoleixi un nivell competencial i curricular que li permeti continuar amb garanties la formació posterior.
Es basa en l’estada de l’alumne a una entitat, servei municipal o empresa, amb un màxim del 40% de l’horari escolar, per tal que conegui de més a prop el món de l’empresa i el treball. Aquesta activitat pretén ser engrescadora i orientadora de la seva formació. Adreçat a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO de tots els centres escolars, segons les necessitats.
Subvenció per a les adaptacions curriculars
La subvenció per a la socialització, digitalització i adquisició de materials escolars i adaptacions curriculars té, entre d’altres, l’objectiu d’impulsar les adaptacions curriculars dels instituts públics. Dins d’aquesta subvenció s’inclou la possibilitat d’adquirir el material necessari per oferir un ventall més ampli de matèries adaptades als diversos interessos de l’alumnat, com podria ser l’hort escolar, taller de fusteria, etc.
Pla local de prevenció i atenció a l’absentisme escolar
El Pla Local d’Absentisme ens dota d’un element útil i pràctic per treballar la intervenció preventiva de l’absentisme de forma integral des de la cooperació, la corresponsabilitat i la coordinació de totes les actuacions amb l’objecte d’aconseguir la plena escolarització de tot l’alumnat en edat d’escolarització obligatòria, així com la prevenció en la detecció de possibles casos susceptibles de presentar absentisme en el traspàs de l’etapa d’educació primària a secundària i el foment de la continuïtat d’estudis postobligatoris i/o altres accions formatives o d’inserció laboral dels nostres joves.