-
Què és el dret d'accés a la informació pública?
-
S’entén com informació pública la informació elaborada per l’Ajuntament de Molins de Rei i la que aquest té en el seu poder com a conseqüència de la seva activitat o de l’exercici de les seves funcions, inclosa la que li subministren els altres subjectes obligats.
No es considera informació pública l’emissió d’informes, certificats, autoritzacions o qualsevol altre títol que confereixi drets al seu titular.
Podeu formular la vostra sol·licitud d’accés a la informació pública, mitjançant els següents canals:
Enllaços relacionats:
-
Preguntes freqüents
-
1.- En què consisteix el dret a la informació pública?
El dret d’accés a la informació pública és un dret que es reconeix a totes les persones majors de setze anys sense que sigui necessari justificar un interès personal o motivar la sol·licitud. Aquest dret consisteix en el poder d’accedir a la informació que disposa l’Administració i que és pública, i està regulat en la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (d’ara endavant, Llei 19/2014).
2.- Què és un portal de transparència?
El portal de transparència d’una institució pública és el web on aquesta difon la informació pública d’interès per a la ciutadania. A Catalunya, el web http://www.transparenciacatalunya.cat/ca/inici/ recull, entre d’altres, els diferents portals de transparència de les administracions públiques catalanes, ens del sector públic, les universitats públiques i els partits polítics.
3.- Quina informació està disponible al Portal de Transparència?
Hi està disponible la informació pública bàsica, com ara els pressupostos de l’Ajuntament, els contractes públics i els sous dels alts càrrecs, a més de molta altra informació que es considera d’interès per a la ciutadania. Els continguts estan dividits en els àmbits següents: informació institucional i organitzativa; gestió econòmica; acció de govern i normativa; contractes, convenis i subvencions, i catàleg de serveis i tràmits.
4.- He de presentar una sol·licitud per poder obtenir informació pública?
No sempre. Abans de presentar una sol·licitud convé confirmar si al Portal de Transparència de l’Ajuntament està disponible la informació volguda. Si no està disponible, llavors sí que és pertinent presentar una sol·licitud. L’Administració l’estudiarà i proporcionarà la informació demanada, excepte quan hi concorri algun dels límits establerts per la Llei 19/2014 o alguna causa d’inadmissió prevista en la mateixa norma. No cal justificar un interès personal ni explicar les causes que motiven la sol·licitud.
5..- Qui pot presentar una sol·licitud?
La sol·licitud la pot presentar qualsevol persona més gran de setze anys, en interès propi o en representació d’una entitat (Cal justificar la representació).
6.- És senzill i ràpid fer una sol·licitud?
Sí, només és necessari emplenar un formulari, que es pot presentar presencialment o telemàticament amb signatura electrònica. Actualment és possible signar electrònicament mitjançant certificat electrònic o amb l’idCAT Mòbil. L’idCAT Mòbil és un sistema d’autenticació d’usuaris i signatura electrònica alternatiu als certificats digitals, que permet presentar una sol·licitud telemàticament de manera molt fàcil.
Per presentar la sol·licitud telemàtica podeu anar a aquest enllaç: https://seu-e.cat/ca/web/molinsderei/tramits-i-gestions/-/tramits/tramit/14750736?p_auth=gZ49SVa7
Per fer la sol·licitud de manera presencial a l’OAC, podeu demanar cita prèvia a aquest enllaç: https://www.molinsderei.cat/cita-previa/
7.- Quina informació puc demanar?
Tota la informació elaborada per l’Administració i la que aquesta té en el seu poder com a conseqüència de la seva activitat o de l’exercici de les seves funcions, inclosa la que li subministren les altres organitzacions o persones obligades d’acord amb el que estableix la Llei 19/2014. No obstant això, el dret d’accés a la informació pública pot ser denegat o restringit si hi concorre algun límit al dret d’accés a la informació pública dels establerts a l’art. 21 de la Llei 19/2014 o alguna causa d’inadmissió prevista en la mateixa norma.
L’Administració no pot aplicar de forma discrecional els límits que la Llei 19/2014 preveu. Cal motivar-ne l’aplicació, d’acord amb els principis d’igualtat i de prohibició de l’arbitrarietat.
8.- Se’m donarà accés a informació pública amb dades personals?
No es facilita informació amb dades personals relatives a la ideologia, l’afiliació sindical, la religió, les creences, l’origen racial, la salut i la vida sexual, ni tampoc les relatives a la comissió d’infraccions penals o administratives que no comportin l’amonestació pública a l’infractor. Qualsevol altra informació amb dades personals diferents a les esmentades pot ser subministrada, amb una ponderació raonada prèvia de l’interès públic de la divulgació i dels drets de les persones afectades, i sempre tenint en compte també paràmetres com el temps transcorregut des de l’origen de les dades, la finalitat de l’accés, la protecció dels drets dels menors i la protecció de la seguretat de les persones.
9.- Cal motivar la sol·licitud perquè aquest sigui admesa?
La motivació no és una condició necessària per a l’exercici del dret d’accés a la informació pública, sinó que és un element opcional i recomanable. L’explicació dels motius de la sol·licitud pot servir per a contextualitzar-la i així facilitar la tasca de l’Administració
També serveix a efectes d’una possible ponderació dels drets d’accés envers dels drets de tercers.
10.- Què puc fer si l’administració em denega la informació?
Si considereu que s’ha vulnerat el vostre dret a accedir a la informació pública, ja sigui perquè se us denega la petició o se us estima parcialment la sol·licitud, teniu tres opcions. Podeu triar-ne qualsevol indistintament, però cal tenir present que si opteu pel recurs contenciós no podreu presentar un recurs de reposició:
- Presentar un recurs potestatiu de reposició davant l’òrgan que ha signat la denegació o estimació parcial de la sol·licitud.
- Presentar una reclamació a la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP). Aquesta reclamació és gratuïta i voluntària. La GAIP és un òrgan independent i desenvolupa les seves activitats amb estricta imparcialitat. Les reclamacions es poden tramitar per mitjà d’un procediment de mediació o d’un procediment ordinari amb resolució: https://www.gaip.cat/ca/qui-som/que-es-la-gaip/contacte/
- Presentar un recurs contenciós administratiu. Aquest recurs es pot presentar tant contra la denegació o estimació parcial de la sol·licitud com contra la resolució del recurs de reposició i la resolució de la reclamació a la GAIP, en cas que aquestes siguin desfavorables.
11.- Termini de resposta de les sol·licituds d’accés a la informació pública
Segons estableix l’article 33.1 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIPBG), les sol·licituds d’accés a la informació pública (SAIP) s’han de resoldre (això és: estimar-les totalment o parcialment o desestimar-les) en el termini d’un mes, a comptar del dia següent a la recepció de la sol·licitud. Aquest termini es pot prorrogar, si ho justifiquen el volum o la complexitat de la informació requerida, fins a un termini igual a la meitat de l’inicial.
Així mateix, en el cas que la sol·licitud sigui estimada totalment o parcialment, l’òrgan competent ha de subministrar la informació a la persona interessada en el termini de trenta dies hàbils (article 36.1 LTAIPBG), a comptar a partir de la data de la resolució estimatòria.
12.- Què puc fer si no obtinc resposta per part de l’Ajuntament?
Primer de tot, cal saber que, d’acord amb l’art. 35.1 de la llei que ens ocupa, si l’administració no resol i notifica dins el termini establert, la sol·licitud s’entén estimada, llevat que una norma amb rang de llei estableixi expressament un efecte desestimatori.
En cas de no obtenir resposta en termini, de manera voluntària, podeu trucar a l’Ajuntament (93 680 33 40) per conèixer l’estat de l’expedient.
També us podeu adreçar a la GAIP, la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (art. 39.1 LTAIPBG), on podeu presentar una reclamació gratuïta i voluntària, en el termini d’un mes a comptar de la notificació de la resolució; del moment en què ha finit el termini per resoldre (un mes) o, si escau, de la desestimació del recurs de reposició. Si en el termini de dos mesos des de la presentació de la reclamació davant la GAIP no s’ha dictat i notificat la resolució, aquesta es pot entendre desestimada. Les resolucions de la GAIP posen fi a la via administrativa i es poden impugnar davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
-
Consultes freqüents (examens de processos, respostes a les consultes...)
Pàgines visitades
Les 15 últimes pàgines que aneu visitant del nostre web deixaran aqui un rastre de migues de pa. Si hi voleu guardar alguna, premeu la xinxeta i aquesta quedarà fixa per a la propera vegada que torneu al lloc.